Notting Hill

 
London är en stad som det känns som att man kan innan man har besökt den för att man har sett så mycket av den på olika filmer och TV-serier. Men när det kommer till en stadsdel, Notting Hill så blir den här känslan som allra starkast för allt jag vet om Notting Hill vet jag tack vare filmen. Och ett besök hit kändes därför som ett besök till filminspelningen eller till och med in i själva filmen. Någon ting inne i mig mot all logestik förväntade mig att Hugh Grant skulle komma runt hörnet med en kopp apelsinjuice. Och jag kunde inte låta bli att leta efter Resebokhandlen eller den blå dörren.

Det visade sig dock ganska snart att typ var fjärde hem i Notting Hill har en blå dörr. Och jag vet inte om det såg ut såhär innan filmen kom ut eller om blå dörr trenden i Notting Hill slog igenom på grund av filmen. Men i vilket fall så får nog alla hemägare i Notting Hill som har en blå dörr stå ut med att turister tar kort och posar framför deras ytterdörrar. Jag kan själv säga att jag är skyldig till att fotografera några stycken...

 Jakten efter den blå Dörren


Det gick heller inte att låta bli att nynna på låtarna ifrån filmen när jag promenerade runt. Tyvärr så hade jag dock inte ett coolt montage av växlande årsdider när jag lyssnade på Ain't no sunshine och promenerade längs marknadsståmden och butikerna på Portobello Road. Ville så gjärna ta av mig jackan och kasta den över axeln så där coolt i takt till musiken. Men det jobbiga är att sånt som är så självklart och coolt till musik ser väldigt konstigt ut för alla andra som inte hör den, så jag könde mig tvungen att motstå frestelsen och fick istället nöja mig med att lyssna på musiken och ta in Notting Hill och Portobello Road med all sin överväldigande atmosfär.

Dagens soundtrack:
Och efter den här dagen var det helt omöjligt att inte kolla på filmen (för typ femtioelfte gången eller något) när jag kom hem på kvällen. Finns det någon mysigare film liksom!

 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Men vad kuul! Mysigaste filmen ju...tillsammans med Dirty dancing ;) Haha du kunde ju rört dig i takt så kanske någon annan turist också lyssnat på musik och så hade du förgyllt den personens dag ;)

Svar: Haha sant, jag ska tänka på det i framtiden ;)
Mathilda

Kommentera här: