the Moon Festival

 


                                                                                                     中秋节
 

Jag gillar tanken att det alltid finns något att fira. Det behöver inte bara vara en helt vanlig onsdag idag utom någon stans i världen är det säkert en speciell dag eller en del av en högtid som firas för fullt. När jag var i London senast så snubblade jag över en sådan högtid utan att alls veta om det innan. Efter att ha gått runt hela dagen mellan Waterloo, Big Ben, Buckingham Palace och Picadilly så hamnade jag helt plötsligt i China Town och här kändes det ju som att man var i en annan värld. Och som av en händelse visade det sig att den extra festliga stämningen som jag upplevde under de röda lycktorna berodde på att det var Månfestivalen.

 

ZhōngqiūJié, Moon Festival eller Mid-Autumn festival är en kinesisk högtid och är den näst största högtiden i landet efter det kinesiska nyåret. Och jag hade faktiskt hört talas om den innan även om jag inte hade någon som helst aning vad man firar eller när på året det infaller. Men detta kändes ju som det perfekta tillfället att ta reda på mer!

 

Precis som med våra högtider är detta en högtid där olika traditioner, legender, religon och nya influenser har påverkat hur den ser ut och firas och det var därför lite svårt att få koll på vad som egentligen pågår under festivalen. Sen hjälper det ju inte att den firas olika beroende på vart man befinner sig i Kina, Taiwan, Vietnam eller till och med London. Men i grund och botten är det i alla fall en form av skördefest som firas under fullmånen mitt i hösten enligt den kinesiska månkalendern vilket för oss infaller i september eller oktober. En fullmåne som sägs vara extra stor och lysande. Månen är en viktig del i kinesisk mytologi och det finns massor med sägner där den är med så jag tänkte dela med mig av några av mina favoriter som jag hittade när jag bläddrade runt på internet.

 

"After the hero Houyi shot down nine of the ten suns, he was pronounced king by the thankful people. However, he soon became a conceited and tyrannical ruler. In order to live long without death, he asked for the elixir from an immortal. But his wife, Chang'e, stole it on the fifteenth of August because she did not want the cruel king to live long and hurt more people. She took the magic potion to prevent her husband from becoming immortal. Houyi was so angry when discovered that Chang'e took the elixir, he shot at his wife as she flew toward the moon, though he missed. Chang'e fled to the moon and became the spirit of the moon. Houyi died soon because he was overcome with great anger. Thereafter, people offer a sacrifice to Chang'e on every lunar fifteenth of August to commemorate Chang'e's action".

 

 

 "An ancient fable says the sun and moon are a couple and the stars are their children, and when the moon is pregnant, it becomes round, and then becomes crescent after giving birth to a child."

 

 

"Once upon a time, there were three animals living in a forest: a fox, a rabbit, and a monkey. Three immortals, pretending to be beggars, went through the forest asking for food. The fox and the monkey quickly offered them food. The rabbit, who was less resourceful but very pious, felt guilty. She said, “I’m so sorry I couldn’t offer any food to help you, but I can give myself,” and jumped into the fire. The three immortals were moved by the rabbit’s sacrifice, and decided make the rabbit an immortal, sending her to live in the Moon Palace."

 

 

Det ända som jag visste om månfestivalen själv och som jag var taggad på att testa när jag insåg att jag hade chansen var att testa månkakor. Mpnkakor är i stort sett det ända kinesiska bakverk jag känner till och tycker dom ser så fina ut att jag alltid har velat testa en. Så jag såg till att köpa mig en under festivalen och dom var såååå goda. De är nästan löjligt dyra just för att de har blivigt så kommersiellt populära men det var ändå helt klart värt det. Kakan är nästan som en liten paj med ett tjockt lager krämig fyllning inne i. Fyllningen finns i olika varianter men är söt och gjord av olia typer av frukter, bär eller till och med bönor. Allt som allt var detta en jätterolig upplevelse som jag inte alls hade räknat med när jag åkte till London. Men som därför bara blev ännu bättre än om jag hade planerat besöket ifrån början!

 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Nej men vad mysigt! Fantastiskt att du bara hamnade mitt i det! Kul att det är ginkgo-träd, kinesiska tempelträd i Chinatown x)

Svar: Ja verkligen! Faktiskt så kryllar hela London av Ginkgoträd och det är inget jag klagar över för de är så himla fina och tuffa
Mathilda

Kommentera här: