Mars Favoriter

Det känns som att vintern och våren har haft stridskamp den här månaden. Och även om det är mer vår här i England än i Sverige så har vi haft snöfall flera gånger den här månaden och våren har kommit på efterslänten. Med både Mors Dag och Påsk den här månaden har det helt klart bilvigt mycket jobb åter igen och det känns som att jag ha varit här tillräckligt långe nu för att ha hittat en rutin och börja känna mig som hemma vilket bara är trevligt. Och en del trevliga utflyckter har det också blivigt under månaden.
 
Bröllopsbinderi
Jag börjar med en jobbrelaterad favorit. Bröllopsbinderi. Den här månaden har vi haft våra första bröllop för säsongen vilket har fått mig att återuååtäcka ha roligt det är att binda brudbuketter. Det är så mycket planering och förarbete runt brudar och beställningar till bröllop att man nästan glömmer bort att i slutändan får man binda denna fantastiska bukett. Och efter att ha gjort årets första två brudbuketter den här månaden är jag helt klart mer peppad på resten av säsongen. 
 
 

The Lion King
Jag försöker hålla på min trend av att kolla på en musikal i månaden och i Mars blev det Lejonkungen. Jag har ju så klart set Disneyfilmen inna, men hade inte så mycket koll på livemusikalen annat än att jag har hört att den är helt fantastisk. Jag bokade min biljett två dagar i förväg och jag lyckades så tag på en biljett på främsta raden utan att den var allt för dyr. Jag tycker normalt sett om att sitta på balkong, men att sitta längst fram är en upplevelse som inte går att toppa. Och vad gäller själva musikalen kan jag bara säga, Wow. Kostymerna i den här produktionen är det sjukaste jag har sett. Dom lyckas skapa en hel savann med djur spelade av människor och det känns trovärdigt. Girafferna är nog dem jag blev mest imponerade av, de går på  superhöga styltor med både händer och fötter samt har ett enormt giraffhuvud på sitt eget huvud och att de klarar av att gå i den här typen av kostym i takt till musik är helt galet. 
 
 
 
Eftersom det här är en musical på scen är den längre än disneyfilmen och det innebär framför allt flera låtar, Grassland chant, Shadowland och the Lioness hunt är nog mina favoriter när det kommer till de nya tillskotten. Kompositören till Scenproduktionen av Lejonkungen Lebo M. är en Sydafrikansk kompositör och han skrev låtarna på flera Sydafrikanska språk, framförallt Zulu. Detta plus att casten är Poc, gör att det faktiskt känns betydligt mer som en autentisk afrikansk show. Har hittat lite olika bud men tror att de sjunger på 7 olika språk totalt i musikalen. Den ända kritiken jag har är att den känns lite för mycket Disney. Det kanske är en konstig grej att säga om en Disneymusikal. Men jag gillade alla nya afrikanska tillskott mycket mer än jag gillade Disneys poplåtar och skämten tagna rätt ur filmen. Förstår dock varför de är kvar, alla hade blivigt sjukt besvikna annars och Lejonkungen mer än någon annan musikal jag sett hittils är en musikal för barn. Tror i princip att alva publiken var barn, där ibland flera skolklasser som blivit inbjudna. 
 
 
 
Kick the PJ Space Trip
Men lejonkungen var inte den ända scenföreställning jag kollade på den här månaden. Från den sjukt pampiga prodoctionen på Lycam theatre till en show producerad av en person och framförd av fyra pers i den pyttelilla lokalen på the Komedia i Brighton. Detta är Kick the PJ's Space Trip. Kick the PJ är en yourtuber jag följer, han bor i Brighton och han håller nu på med sitt senaste projekt, att sätta upp en production på scen. Jag kollade på den första av två uppsättningar han hade för sin work in progress teater. Och det var en lågbudget produktion på det allra bästa sättet. Humorn var helt klockren och hela publiken älskade det. Jag vet inte om man skulle uppskatta det här ifall man inte har kollat på hans videos och vet lite om vem han är innan. Men hela publiken var ju redan fans så vi uppskattade alla internskämt och det var som att se en av hans kortfilmer i ett nytt format.
 
 

Devils Dyke
I stort sett ända naturupplevelsen jag har fått den här månaden. Men det var ju som tur var ett väldigt lyckat uttflyktsmål. Bästa bonusen är att det är gångavstånd (om man är hurtig) så det är ju smidigt att besöka fler gånger!
 
 
 
Nattliv
Jag var även ute ute för första gången i Brighton den här månaden. Jag är inte så mycket av en festarmänniska men tycker ändå att det är kul att gå ut ibland. Jag har nu vart ute ett par tre gånger i England och det vinner helt klart över både Sverige och Kanada. Musiken och sämmningen är alltid så himla mycket bättre här än på ställen jag har vart tidigare. Så det är inte helt omöjligt att det blir fler kvällar på byn. Vill också tillägga att vi avslutade kvällen på ett diner med att dricka en kopp te kl 3, hur brittiskt är inte det xD
 
 
 
Simon vs the homosapiens agenda
Har både läst en hel del bra böcker och kollat på bra tv-serier den här månaden. Men av allt så har jag en bok som jag läste på en dag och en tv-serie som jag kollade på på en dag. Så det är den som får hamna på den här listan. Vi börjar med boken. Simon vs the homosapiens agenda. Det började med att jag såg trailerna till filmen Love Simon som kommer it nu i april. Och efter att ha gjort det var jag bara tvungen att gå ner till bokaffären och köpa ett ex av boken. Den är inte så himla lång och den är skriven i ett tempo som gör att man bara flyger igenom.
 
Boken handlar om Simon, enhelt vanlig kille bortsett ifrån en hemlighet han är gay. Vi får följa hans berättelse om hur han kommer ut till sina vänner och sin familj. Det bra och det dåliga. Vi får följa hans vanliga liv i skolan med hans vänner och mailen han skickar till Blue den ända andra personen som vet om hans hemlighet. Blue går på samma skola som Simon och delar samma hemlighet. Men de är inte redo att komma ut för världen och de håller därför sina identiteter hemliga för varandra, även när deras vänskap djupnar.
 
Detta är en så sjukt bra feelgood bok, med välskrivna karaktärer och ett bra budskap. Det finns också massa underbar humor i boken och jag är nu sjukt peppad till att se filmen.
 
Atypical
Så Tv-serien jag kollade på har jag sett på Netlix länge men inte gett en chans fören nu i veckan och jag blev verkligen så glatt överraskad. Serien handlar om tonåringen Sam Gardner som har en diagnos inom autismspektrat. Dynamiken i familjen ändras dramatiskt när Sam blir äldre och berättar att han vill börja dejta. Mer än allt annat så handlar serien om familjemedlemmarnas relation till varandra och vilken "roll" de har i familjen. Under seriens gång får vi se de kämpa eller glädjas åt förändringarna som de möter och vad det innebär för dem som individer. Jättefint gjord, med en lagom dos humor.
 
Chokladkaniner
Avslutningsvis vill jag dela med mig av något som hände igårkväll. Vår chef gav oss alla en stor lindtkanin som en liten påskpresent. Och efter att vi slutat jobbet så började alla posta bilder i vår watsappgrupp på vad deras kaniner gjorde, med en captin till. Och det var så sjukt underhållande XD
 
"My chocolate Bunny has run off to London to see what easter is like in the big city"
 
 "Mine has found himself a hopper of a girlfriend"
 
 "Mine is a drink Bitch"
 
 "Mine is getting ready to watch some netflix" (Detta var mitt bidrag)
 
 "Mine's been busy..." 
 
Sen var det även ett par bidrag utan blid som sa att deras Kaniner saknade huvud eller hade flyttat in i derar mage xD
 
Glad Påsk på er och hoppas ni får en trevlig April!
 

Kommentarer:

1 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Älskar kaninerna! Var hakuna matata med i musikalen? Känns som barnen skulle bli besvikna utan den! Emma har också tipsat om Atypical så får bli den när jag är sugen på tv-serie! :)

Svar: Ajamen hakuna matata och alla andra låtarna ifrån filmen var med!
Mathilda

Kommentera här: