Väggbonad av Macrame

 
 
Idag vill jag dela med mig av ett pyssel som jag har knopat ihop den här veckan. En väggbonad av mackrame blev det. Jag har länge suttit och bläddrat och pinnat bilder av den här typen av väggbonader på Pinterest så kände att det tillsist var dags att testa själv. Jag har aldrig gjort macrame tidigare så valde därför att börja med ett ganska enkelt mönster som jag hittade en tutorial för på Youtube.
 
I tillägg till inspiration ifrån youtube och Pinterest blev jag också inspirerad av landskapsömmen svartstick och Jennys inlägg om den. Det jag gillade med det här mönstret var formspråket av kvadratiska och trangulara mönster samt kontrasten av svart på vitt. Det känns som en söm som är enkel att föra in i dagens trender. När jag såg bilderna på sömmen så fick jag tanken att hålla kvar iden med svart på vitt men på samma gång göra den transtarent, antingen som spets eller nu som macrame som jag valde att göra. Det vita är därför väggen som lyser igenom de svarta trådarna. Och jag ville därför se till att jag hittade ett mönster som var ganska öppet och lyftigt för att jag skulle få den här effekten. Och jag ville öven hitta ett mönster som var ganska stilrent med kvadratiskt och triangulärt uttryck. Och tycker att det jag valde att göra passade perfekt.
 
 
 
Så nu till själva förklaringen till hur jag gjorde. Jag ska göra mitt bästa men rekommenderar även att kolla in videon det är ganska krångligt att försöka förklara hur man knyter en knut. Först och främst gäller det att skaffa material. Garn, tråd, läderremmar, rep. Allt går att välja, det gäller bara att bestämma vad du vill använda dig av för att få det resultatet du är ute efter. Jag köpte ett tjock fluffigt svart garn och tyckte det funkade superbra. Sedan behöver du även något att knyta macramen på. Jag valde att använda mig av en gren som var relativt rak och jag gillar verkligen det enkla uttrycket det ger. 
 
1. Börja med att klippa 24 längder av garnet ca 2,2 m.
2. Vik dem på mitten och fäst dem jämt på pinnen genom att trä den genom en ögla runt pinnen.
3. Nu börjar knutmönstret. Varje knut behöver fyra trådar. Börja i vänsterkant och flytta dig sedan åt höger över bonaden genom att upprepa samma knut (totalt 12 för första raden)
 
Ta tag i fyra trådar
 
Ta den som är längst till vänster och lägg den över de två mellersta trådarna.
 
Tråden längst till höger lägger du ovanpå den andra tråden istället för bakom.
 
Lägg sedan den högra tråden bakom de mellersta trådarna och trä den ut igenom öglan som skapats längst till vänster.
 
Gör sedan samma sak en gång till men börja högerifrån istället för vänster ifrån.
 
4. När du gjort hela det första varvet och ska börja med nästa varv. Istället för att göra första knuten direkt under den ovan, börja två trådar in så att mönstret går omlott och ser flätat ut. Detta gör också att det stegvis smalnar av rad för rad tills du kan avsluta mönstret med en knut som en spets på det nu triangenformade mönstret.
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Det här är en så smart tolkning av landskapssömmen! Och fint och bohemiskt blev det också (ovanför min säng ;);))

Svar: Tack! Ja jag ville göra något annorlunda. "Din" säng är nermonterad nu men japp xD
Mathilda

2 Jenny:

skriven

Men åh vilken fin bonad, och vilken häftig tolkning av svartsticket! :D

Svar: Tack så mycket! Ser fram emot att se vad alla andra har gjort för tolkningar nu :D
Mathilda

3 Alicia:

skriven

Så fint, inte minst monterat på pinnen, och väldigt roligt att få läsa alla dina tankar bakom!

Svar: Tack! Vad kul :D
Mathilda

4 Linnéa:

skriven

Vilken häftig tolkning av svartsicket :D

Svar: Tack! :D
Mathilda

Kommentera här: