Koekedama

 I största allmänhet känns det som att de senaste åren har det blivit trendigt med växer. Att odla och ha det grönt hemma är något som de flesta drömmer om i någon utsträckning. Men på samma gång har de allra flesta inte lust att lägga ner tid på sina växter för som en människa som jobbar i blomsteraffär kan jag intyga att alla frågar efter lättskötta växter. Och det är kanske just därför som kaktusar och succulenter har varit så trendigt. Men nu tycker jag äntligen att vi börjar flytta oss bort från trenden med kaktusar och succulenter. Folk är sugna på lite större gröna växer, ormbunkar, monsters, fiolfikus, lite djungel känsla helt enkelt. Och det som jag skulle säga är den största trenden växtmässigt just nu är koekedama. Det är en japansk from av hängande växter. Där tanken är att man inte planterar i en kruka eller annat kärl, utom att mossa täcker jordklumpen runt plantan men också är levande, att använda sig av torkad död mossa är därför inte att rekommendera.
 
Jag har sett hur mycket bilder som helst på koekedama på Pinterest och den senaste tiden harr jag även sett det dyka upp mer och mer i blomsteraffärer. Nu i veckan gjorde jag några till våren butik och tänkte visa hur det går till.
 
Första steget är att välja ut den växt du vill använda. Det mesta går ju att använda men gröna växter som hänger på något sätt är nog det som blir bäst. Ormbunkar är bra för att de gillar att ha en jämn duktig jord vilket den här typen av plantor får om man sköter de rätt.
 
 
 
Nästa steg är att forma jordklumpen som plantan sitter i. Detta kan man göra på två sätt men båda innebär att man blir ganska lerig. Det första och det officiella sättet är göra det på är att blanda jord och vatten till en lerig blandning med rätt konsistens för att kunna formas enkelt. Forma en rund klump och gör sedan ett hål i toppen där du sticker i växten.
 
 
 
Alternativ två är att använda sig av jordklumpen som plantan har ifrån början. Vattna rikligt över jorden och forma den till en rund klump.
 
När du är nöjd med formen är nästa steg är att täcka den med mossa. Grön flat mossa är det bästa, och det smidigaste sättet att fästa den är med spoltråd. Du har säkert klätt en hyacintlök med mossa någon gång, detta är samma princip.
 
 
 
Sista steget är att fixa en upphängningsannordning. Detta kan så klart göras på olika sätt. Jag valde att klippa tre lika långa snören och göra en enkel makramé upphängning. Knyt ihop alla tre snörena på mitten med varandra så att du har 6 lika långa ändar. Placera din koekedama i mitten på knuten. Knyt ihop två av snörena som är jämte varandra en tredjedel upp på plantan och gör lika dant med se fyra återstående ändarna. Sen gör vi ett varv med knutar till ännu en tredjedel upp på plantan. Men det viktiga är att knutarna går omlott med varandra och skapar ett nät. Därför ska du använda snören från två olika knutar det här varvet. Det här var stabilt nog för mina växter så sen samlade jag bara ihop alla ändar slog en knut i toppen och hängde upp min koekedama på en krok.
 
 
 
För att sedan vattna och ta hand om din koekedama så tar du bara ner hela plantan ifrån sin krok och doppar den i en ett kärl med vatten tills den är helt genomvåt. Låt droppa av och häng sedan upp igen. Om du har använt ett snöre gjort av naturmaterial så håll lite koll på det för det kan börja förmultna och då vill du ju byta utt det innan det är helt väck.
 
 
Två av mina Koekedama fick även bo i dessa glasbehållare.
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ellinor:

skriven

Gör så varje jul med lökväxter som hyacinter och amaryllisar. Älskar det, lättskött och snyggt. Googlade, kallas tydligen också fattigmans-bonsai, väldigt bra grej!

Svar: Ja jag älskar att göra det med lökväxter till jul så det var kul att testa göra det med andra växter som håller lite längre :D
Mathilda

Kommentera här: