Gjuta ljus

 
 
Under typ hela hösten har jag samlat på mig ljusstumpar ifrån jobbet i tanke att jag ska gjuta ljus av dem någon gång. Och nu i helgen blev det dags. Min plan var att göra ganska vanliga vita blockljus men bed lita struktur i och med saker som apelsin, kanel och bär inne i för att ge lite mer julkänsla. Minns att mamma ofta brukade gjuta ljus hemma under min barndom så kände ändå att jag visste vad jag tog på mig och behövde därför inte leta upp någon guide. Det ända kluriga var att komma på vad jag skulle gjuta ljusen i för jag har inga proffsiga formar och hade inte lust att köpa några heller. Men till sist kom jag på det, Pringles rör! Det gav mig en usäkt att äta chips också vilket jag inte klagar särskillt mycket över.
 
Du behöver:
Ljusstumpar
Kastrull
En eller flera tomma konservburkar
Veke
Metallplupp till veken
Varfri dekor (torkde apelsiner, röda bär, kanel, mm)
 
 
 
Skapa dig ett vattenbad i kastrullen (fyll inte för mycket vatten i kstrullen för då välter konservburkarna). Hacka upp stearienen i mindre bitar och lägg i i dina konservburkar. Du kommer behöva smälta och hälla på i omgångar så det finns ingen anledning att försöka fylla dem helt fullt. Jag brukar också böja till konservburkarna med handen lite så att de har en pip som man kan hälla ur lite lättare.
 
Dela pringlesrörer i två och ifall du vill ge dina ljus lite mer textur så täck insidan med ett lager plastfolie, se bara till att den räcker hela vägen ner och även ligger jämt i hörnen. Klipp av en bit av veke-snöret, slå en knut i botten och trä på en liten metall plupp. Se till att placera metallpluppen i botten och i mitten av pringlesröret och knyt sedan en knut i toppen runt en pinne eller penna eller liknande som kan balansera över toppen på ditt rör och håller veken rak.
 
 
När stearinen i konservburkarna smält är det bara att hälla på i dina formar, OBS du behöver en grytvante för att lyfta konservburken ur badet, varm metall är varmt. Den första gången brukar jag bara hälla en liten klick för att fästa metallpluppen exakt i mitten av bottnen. Det kan vara bra att ha en separat petpinne till hands också.
 
 
Sen är det bara att fylla på med mer stearin i burkarna och hälla på i dina formar. Peta i lite dekor i dina ljus om du vill men se till att de då ligget tryckta mot kanten för annars sysns de inte. Det gick inte så bra för mig även om jag försökte.
 
När du känner dig nöjd med höjden är det bara till att låta dina ljus stå och stelna, Jag brukar vänta över natten. Och sedan är det praktiska med pringlesrör att man kan skala av dem och förhoppningsvis finns där i ett fint ljus. Att skala av plasten kan vara lite pilligt för den kan fastna i små veck men med lite tålamod så går det.
 
 
 
Jag tyckte dem blev superfina, detta är ett kul och enkelt pyssel att hitta på speciellt nu under vintern och det är ju bra att återanvända alla ljusstumpar istället för att kasta dem. Ville att ljusen skulle se rustika ut så tyckte de blev kanon.
 
Tips på julfilm; Arthur christmas, kollade på den undertiden jag gjorde ljus :)
 
 

Kommentera här: