Spellistan Vadå?

Idag när jag äntligen är ledig och har lite tid på händerna plus att vädret är kasst så jag inte har lust att gå ut bestämmde jag mig för att rensa i mitt musik bibliotek och lägga till lite ny musik som jag hittat. Jag är ganska dålig på att upptäcka ny musik utom har några standard spellistor som jag växlar emellan och i stort sett har alla låtar jag behöver oavsett vilket humör jag är på. Men det som dagens inlägg handlar om är namnen på spellistorna. Jag snubblade över en rolig Buzzfeed artikel som presenterade konstiga saker som folk har döpt sina spellistor till och sedan en motivering varför. Mina favoriter är:
 

"In Space No One Can Hear You Sob"

"I made this playlist one day when I was really sad about something. I can't remember exactly what though. Basically, this playlist is full of sad European disco songs that sound like they might have been sung by an alien or robot."

– Courtney B

 

"Sing-along for Traffic"

"My biggest bugbear in life is being stuck in traffic; I have zero patience for it. Then I discovered that as long as I'm able to sing along (very expressively) to some cheesy music (though getting weird looks from other drivers on the road) the time flies by. So the playlist 'Sing-along for Traffic' was born."

– Sabrina F

 

"Music for an Impromptu Road Trip Due to an Existential Crisis"

"I almost definitely made this playlist on a rainy, autumn day when I had nothing to do. I have a fantasy of jumping in my car and going on a very long solo road trip whenever I need time to think and be introspective and consider my place in the world.

"These 'spontaneous' road trips have yet to happen, mainly because I can't actually drive (I live in a city with fantastic public transport). However, the playlist also serves me well whenever I fancy going on a walk to do the same thing, so I've still gotten some use out of it."

– Ayesha M

 

 

 

 

Blev så inspirerad av dessa fantastiska namn och förklaringar att jag började kolla på namnen på mina spellistor och tänkte att jag skulle dela med mig av mina favoriter idag samt ge en liten förklaring till dem. Men mest av allt så blev jag så nyfiken av detta och vill så gärna veta om du har någon spellista med något udda namn. Dela gärna dem dig i kommentarerna.

 

All that Jazz (and then some...)

2 h 32 min

 

Tanken med den här spellistan var att jag skulla samla alla mina favoritjazzlåtar i en spellista. Men någonstans på vägen hamnade jag i ett sidospår. Det börjar superjazzigt med svensk jazz och Monica Zetterlund och sedan går det över till Ella and Louis. Men efter att ha haft några instrumentala jazzlåtar petade jag in en instrumental fin gitarrlåt, som det definitivt är mer latinofeeling på än jazz. Och då blev det blötsligt en salsa lista. Men det slutar inte där för jag tänkte väl att eftersom jag redan har svenska, engelska och spanska låtar på listan kan jag lika gärna lägga till min franska musik på slutet.

 

Bästa låtarna på listan:

Sakta vi går genom stan - Monica Zetterlund

Summertime - Ella Fitzgerald och Louis Armstrong

Nature boy - Jon Hassel

Silver screen - Heitor Pereira

Represent Cuba - Orishas

Le festin - Camille

 

 

Grymma Filmer

9 h 17min

 

Titeln är väl egentligen inte så konstig men var ändp tvungen att includera den här listan. För det var en av de första spellistorna jag skapade på min dator och det är fortfarande en av de jag lyssna mest på. Jag har oå tänkt döpa om den flera gånger men det har aldrig blivit av. Men kanske efter idag när jag har fått massa inspiration kan den få sig ett nytt coolt mer intressant namn. I stort sett är den här spellistan en samling av alla mina favorit soundtracks till filmer och musikaler och Tv-serier. I början var hela listan instrumental men efter att jag har lagt till mer och mer låtar ifrån musikaler så har det  blivit mer 50/50.

 

Bästa låtarna/soundtracken på listan:

Hamilton - Lin Manuel Miranda

Kristina från Duvemåla - Björn och Benny

Lilys theme - Harry Potter and the deadly hallows pt2 - Alexander Desplat

Pride and Prejudice - Dario Marianelli

Clair de Lune - Debussey

 

 

Wanderlust

8 h 4 min

 

Det här är nog listan jag lyssnar näst mest på efter grymma filmer. Här är all "Hipster musik" där av hipsterordet Wanderlust som titel. Men det är också så himla bra musik för promenader och äventyr att det faktiskt passar perfekt.

 

Bästa låtarna på listan:

Body Gold - Oh Wonder

Matilda - Alt-J

Magic - Coldplay

 

 

Disney Awesomeness

4 h 14 min

 

Jag brukar beskriva min musiksmak som Jazz, Classisk musik, Musikaler och Indie och de tre ovanstående spellistorna sammanfattar detta ganska bra. Men jag måste erkänna att jag också har en spelista med 90 Disneylåtar och har kommit fram till att jag lyssnar mest på den när jag bakar eller städar. Disney är verkligen bra på att göra låtar som handlar om att ta hand om sysslor. Och att kolla på Disneyfilmer är verkligen mitt guilty pleasure! Vill också lägga till att spellistan börjar med det klassiska introt som finns på alla teckande filmerna när slottet är i bild för det kändes som det ändå logiska sättet att börja spellistan. (Och Ja Disneyfilmer ska vara på Engelska)

 

Bästa Disneylåtarna:

Part of your world - the Little Mermaid

Reflection - Mulan

Zero to Hero - Hercules

You'll be in my heart - Tarzan

When will my life begin - Tangled

So this is love - Cinderella

 

 

Idag

Jag har redan nämt den här listan i ett tidigare inlägg men i stort sett är den här den ända spellistan utan tema. Den är sällan över 2 timmar och jag lägger till och tar bort låtar ifrån alla mina andra spellistor här för att skapa den ultimata mixen för just den dagen.

Kommentera här: