En riktig semesterhelg!!

 
 
Helgen som gick var verkligen helt fantastisk. Det känns nästan som att jag vart på semester fast jag bara haft två dagar ledigt och spenderat dom i mitt närområde här i Brighton. Men i denna pangvärmen vi har nu mitt i sommaren har Brighton verkligen blommat ut till sitt rätta jag och det bubblar av liv och underbar stämning överallt. Så att njuta av allt som Brighton har att ge så här års med fantastiska människor gjorde helt klart detta till årets bästa helg, och det trots att Sverige förlorade mot England och där med är ute ur leken.
 
Helgen fick sin Kickoff på fredag kväll när vi gjorde som alla andra här i Brighton och hängde på stranden. Efter att solen gått ner och badgästerna gott hem blir stranden en förlängning av alla barer och uteserveringar. Folk sitter i små och stora gäng och grillar, pratar och dricker något trevligt så långt ögat kan nå. Och med tanke på att det nu inte blir kallt på hela natten gör att man kan sitta ute här hur länge som helst utan att problem. Dock drog vi vidare till en Coctail bar inne i stan efter ett tag. Baren låg på övervåningen på en balkong där man hade härlig blick ner på allt liv under en. Det var dock sjukt lurigt att ta sig upp för dörren var lika annonym som en portdörr till ett lägenhetshus. Och man var till och med tvungen att ringa på för att bli inslöppt. Men när vi väl lyvkades ta oss in var det helt klart värt det och coctailsen var sjukt goda med!
 
 
 
Lördag fick sig en slapp början med lyxfrukost ute, (är övertygad om att Full English Breakfast är det godaste som finns, tycker verkligen det är något vi bör importera till Sverige.). Sen blev det en snabbtur till ett byggvaruhus för att köpa hyllor och jag blev distraherad av alla plantor på utegården. Och efter detta började klockan närma sig två vilket betyder att det var dags att dra sig mot puben för dagens stora händelse. Englans vs Sverige i kvartfinal är ju stort, men befinner man sig som Svensk dessutom i England och i ett förhållande med en Engelsman som är sjukt fotbollintresserad då börjar det bli jobbigt på riktigt. Som tur var hade en av hans vänner bokat bord på Svenskpuben i Brighton så jag kunde andas ut lite och öppet våga säga att jag var svensk. Kändes ganska skönt att ha det stödet runt omkring sig, speciellt när det började gå däligt för oss och alla Britte blev sjukt kaxiga. Ska inte ljuga det var lite jobbigt att vara svensk ett tag efter matchen. Men som tur var kunde vi svenskar stötta varandra. Och på samma gång som jag tycker det är tråkigt att Sverige förlorade så tror jag att det gjorde helgen bättre att England vann, eftersom det är här jag är och stämningen i stan efter segern går knappt beskriva. Folk gick runt och ljublade och sjöng på gatorna och jag tror jag hörde orden "It's coming home" konstant under resten av dagen. Vi tog firarfesten och mina blandade förlustkänslor till stranden för att snabbt bad och mer strandhäng och sen när det var dags för middag bestämde vi oss för att leta upp något ställe inne i the Lanes.
 
Folk röstade för tapas och styrde kosan mot det som de flesta ansåg vara bästa stället. Men nät vi kom dit var det uppenbart att det inte fanns plats för 7 pers. En av tjejerna i gänget sa dock att hon kände till ett annat tapasställe runt hörnet sp vi kollade in det istället. Där fick vi gott och väl plats, det var nämligen helt tomt, vilket ibland känns som ett oroande tecken. Men vi vågade inte ta risken att gå vidare så bestämde oss för att prova, och wow är jag glad att vi gjorde det. Tror den här tapasrestaurangen är en stor del till varför den här helgen kändes som en semester för det var verkligen som att förflyttas till Spanien i ett par timmar. Maten var het fantastisk, och i tapas rätta anda beställde vi in massa olika rätter ifrån menyn som vi delade på allesammans vid bordet. Jag åt även crema catalana till efterätt något som jag tidigare bara ätit i Barcelona och är bland det bästa jag vet, så matmässigt var det pricken över i. Men det var inte bara maten och det trevliga sällskapet som gjorde tapasstället till en bra upplevelse. För strax efter vi hade satt oss började fler sällskap trilla in och strax där efter blev det livemusik, men flamenco! Vi måste ha dyckt upp i precis rätt tid. Det var som att vi hade planerat det i förväg men i själva verket bara snubblade över det som en slump, vilket ju är det bästa sättet att hitta upplevelser och vad som också känns som den röda tråden genom helgen. Avslutet på den här chilla lördagen blev ytterligare häng på en pub, ja menar det är ju trots allt England jag är i.
 
På söndag var planen att vandra någonstans, men den outhärdliga värmen gjorde att vi bestämde oss för att korta ner promenaden och se till att lägga den under skugga. Vi promenerade därför i skogen kring Stanmer park, och hamnade till sist runt herrgården och parken runt omkring. Stanmer Park ligger i utkanten i Brighton och det är inte en iordninggjord trädgård utan snarare en enorm stor grön park med skogsdungar och enorma grässlätter. Med andra ord perfekt för familjeutflykter och picknick. Den här söndagen var det dock ett annat event på gång i Stanmer Park. Drakeflyge-festival! Återigen var detta inte ens något som vi visste existerade, men det blev en trevlig överraskning. Var superkul att spana på alla galna kreationer i luften och det var nästan lite hyptnotiserande att se alla färgglada drakar vaja och dansa i luften över en. Här fanns även utställning av instrument som spelade i vinden och mysiga ugglor man kunde klappa!
 
 
 
Sist men inte minst avslutade jag den här helgen med att gå på utomhusbio nere på stranden här i Brighton med en kompis. Dom visade nämligen Harry Potter och de vises sten vilket ju typ är den mysigaste filmen i världen. Och att titta på den i en folksamling av Harry Potterfans i olika åldrar är det bästa, för alla skrattar åt samma små skämt och viskar repliker till sina vänner och bara har det almänt trevligt. Måste också säga att fiskmåsarna även bidrog till stämningen, speciellt om man låtsades att de var ugglor som flög omkring XD
 
 
 
Så där det var allt jag hann men den här helgen, en hel del blev det men det var aldrig stressigt för hälften av sakerna var ju inte planerade utom bara trevligheter som vi snubblade över av en slump. Hoppas verkligen att ni hade en lika bra helg som jag!!

Kommentera här: