IKEA shopping

Håller på för fullt att flytta in i en ny lägenhet för tillfället. Å ena sidan har jag nu bott här drygt en vecka men på samma gång har jag fortfarande inga möbler så känns inte riktigt som att jag har flyttat in ordentligt än. Utom förtillfället är jag i det där mellanstadiet när jag är supertaggad på att hänga upp tavlor och göra det fint men inte riktigt kan göra det för att jag behöver viktigare saker först som en garderob att packa upp alla mina kläder i eller typ en ordentlig säng att sova i.
 
Som tur är finns den stora räddaren i nöden för dessa situationer...IKEA. I tisdags bar det iväg efter jobbet och jag var extemt taggad, inte bara för att skulle köpa massa nya möbler och prylar för den nya lägenheten men också för att det känns lite som att komma hem när man besöker IKEA.
 
Ifall man besöker IKEA i sverige så är det ju också en upplevelse men då är det bara en IKEA-upplevelse. Besöker man där emot IKEA i ett annat land så är det som en Sverige upplevelse. Och är man då som jag en svensk som bor i utlandet så känns det ju som att komma hem under några timmar.
 
 
 
Så jag hade min lista redo på saker jag visste att jag skulle handla och sådant jag ville spana efter. Och så gav vi oss in i den blå-gula byggnaden. När hela resten av världen besöker IKEA och skrattar åt alla "konstiga" namn på lapparna så går jag runt där och njuter av att läsa svenska över allt och hur bekant allt är. Jag menar jag har aldrig varit inne i just den här ikean innan. Men layouten är den samma så kunde lika gärna vart mitt "hemma" IKEA på Torp i Uddevalla.
 
Jag skulle inte säga att jag är ett enormt IKEA fan, men på samma gång har jag nog den där svenska ikea-ådran i mig som gör att jag ändå vet vart precis allt finns inne i varuhuset och jag vet namnet på ganska många möbler redan sen innan. Så när jag besöker IKEA med folk från andra länder har jag lika kul varje gång när jag leker expert-guide inne i varuhuset. Översätta lappar, veta vilket håll vi ska gå för att hitta något specifikt, eller komma med intressant fakta, jag leverarar.
 
Jag älskar också faktumet att böckerna som är placerade i bokhyllorna på utställningarna är på svenska även när man besöker IKEA utanför Sverige. Det känns nästan som en liten intern hälsning till alla som är som mig och jag blir bara glad åt att se det.
 
 
 
När shoppingrundan var klar, dagens köp var definitivt min enorma nya Strandkastanj! Så besökte vi naturligt vis restaurangen. Jag har faktiskt aldrig ätit IKEA's köttbullar innan, har alltid tyckt att de ju knappast är bättre än hemmagjorda. Och jag står fortfarande vid det. Men kände att idag var dagen, jag ville ha så mycket sverige som det bara gick. Och visst var de goda, men egentligen blev jag bara sugen på att få äta mammas hemmagjorde köttbullar. Så får nog leta upp hennes recept och göra de själva någon gång snart. Måste dock säga att jag uppskattar den lilla svenska flaggan man fick till dem.
 
 
 
Och sist men inte minst kommer det som nästan är viktigast. Mathörnan. Här är alla utlandssvenskars räddning. Sill, Kaviar, Hjortronsylt, Marabouchoklad, Sourcream & Onion chips, knäckebröd, mm. Här finns alla de matvaror som man saknar ifrån sverige så jag passade på att lagra upp ochinsåg fort att de inte hade korgar här och att mina händer inte räckte till. Tur att jag hade bärhjälp. Det verkar som att de flesta inte köper lika mycket mat som jag gjorde i mathörnan. Det är nog bara vi utlandssvenskar som bunkrar upp när vi kommer hit.
 
 

Kommentera här: