Min sommarpepp lista

Jag har verkligen inte varit en person som lyssnat mycket på svensk musik, speciellt inte svensk pop. Men nu de senaste veckorna har jag blivit helt besatt av att lyssna på moderna svenska musik klassiker. Tror det delvis har att göra med att det är sommar och många av dessa låtarna låter liksom somriga även om de inte är det. Tänker mig liskom att detta är den ultimata listan att spela när man kör bil längs med landsvägar en sommardag och har rutorna nervevade och på samma gång skriksjunger med i alla låtar. Anledning nummer två till att jag plötsligt börjat lyssna mer på svensk musik är nog för att jag inte hör Svenska runt omkring mig varje dag länge. Engelska har nu blivit vardagsspråket som är runt omkring mig hela tiden, så mycket att det nu känns lite uttjatat kanske. Medans svenska som tidigare vart vardagsspråket för mig hela tiden nu pötsligt blivit sällsynt. Så helt plötsligt känns det unikt och uppfriskande att höra svenska texter, på samma gång som de också är bekanta för mig. Och jag kan liksom uppskatta hur fin Svenska är som språk, på ett helt annat sätt än jag ens reflekterat över innan.
 
 
Så här kommer den i alla fall, min sommarpepplista av svenska låtar;
 
1 Miriam Bryant - Ett sista glas
2 Veronica Maggio - Sergels Torg
3 Den svenska Björnstammen - Vart jag mig i världen vänder
4 Thomas Stenström - Slå mig hårt i ansiktet
5 Laleh - Bara få va mig själv
6 Laleh - Goliat
7 Veronica Maggio - Satan i Gatan
8 Molly Sanden - Sand
9 Kent - Utan dina andetag
10 Håkan Hellström - Det kommer aldrig vara över för mig
11 Veronica Maggio tf Håkan Hellström - Hela Huset
12 Daniel Adams Ray - Gubben i Lådan
13 Albin - Din soldat
14 Markus Krunegård ft Miriam Bryant - OAOAE Vi förlorade

Kommentera här: