En Midsommarnatts dröm

 
Sista kvällen innan jag gick på semester och flög hem till Sverige så gick jag på utomhusteater. Jag råkar nämligen ha en utomhusteater precis runt hörnet ifrån där jag bor, bokstavligen. Promenaden tar väl två minuter om jag går långsamt. Så att jag skulle besöka den här teatern någon gång under sommaren när säsongen var igång var ju självklart. Det gällde  bara att hitta något i programmet som föll mig i smaken.
 
Så när jag såg att de skulle visa "A Midsummer nights dream" några kvällar i juni var det inget svårt val att välja vad jag skulle se. Jag har alltid velat se någon Shakespeare live. För alla säger alltid att eftersom de är teatrar är det i den form man ska uppleva dem för att verkligen upskatta dem. Och nu i efterhand håller jag helt klart med.
 
 
 
En midsommarnatts dröm har också alltid varit min favorit Shakespeare, (känns väldigt kultursnobbigt att kunna säga att man har en favorit). Men jag minns live halvflummigt att där fanns ett program på bolipompa som visades någon gång under min barndom där de tolkade olika Shakespeare teatrar med hjälp av olika dockor ovs, som rekvisita och att det var en berättare som "lekte" ut pjäsen. Har för mig att Hamlet spelades av olika gubbar gjorda av toalettrullar. För En midsommarnatts dröm var det i alla fall Barbidockor som stod för karaktärerna, (i alla fall när de kommer till de två kärleksparen har inte så tydliga minnen av resten av uppsättningen). Och sen minns jag inte alls mycket mer än att jag var hel faskinerad av programmet och att det var någon som blev förtrollad så att den blev förälskad i fel person.
 
Jag måste ha halvt förträngt det men ändå ha haft med mig en tydlig bild länge. För det tog mig sedan flera år att lista ut var detta kom ifrån och vad det var för "saga" som utspelades. Men jag gjorde det till sist och genom ren almänbildning har jag snappat upp att en midsommarnattsdröm handlar om två kärlekspar som en natt går ut i skogen där blir de förhäxade av älvor och bli förälskade i "fel" partner. Sen är det även någon som får ett åsnehuvud. Japp detta är den djupa kunskapen om teatern jag hade under de flesta åren av mitt liv.
 
 
 
Så fick jag Shakespeares samlade verk och en midsommarnatts dröm stod högt på listan av de pjäser jag ville läsa först. Och det var efter jag gjorde det som jag på riktigt kan intyga att detta är min favorit Shakespeare.
 
Jag älskar konceptet och miljön. Den trollska skogen, älvorna som djävlas, allt drama och kaos några droppar kärleksdryck på ögonlycken kan skapa, lyriken, de komiska elementen, ja allt.
 
Vill verkligen tipsa alla om att läsa den här pjäsen, eller ännu bättre se den live om ni är sugen på lite Shakespeare. Romeo och Julia är så sört överskattad, jag blir på riktigt arg när jag tänker på Romeo, han är nog den mest korkade människa jag någonsinn läst om och förtjänar inte att vara en romantisk symbol. Men i största allmänhet gillar jag Shakespeares komedier mycket mer än tragedierna och en midsommarnatts dröm hör mycket riktigt till komedierna.
 
 
 
Så hur var det då att se den live?
 
Helt fantastiskt är det enkla svaret på den frågan. Det var 7 skådespelare som delade på de ca 20 olika rollerna. Så det var ingen stor uppsättning. Men det var heller inte en särskillt stor teater. Med väldigt lite rekvisita och några enkla kostymbyten lyckades de dra in alla i publiken i en helt magisk värld. Så sjukt talangfulla skådespelare. Hela grejen att det var utomhur gjorde att det inte fanns någon möjlighet att ha mikrofon och att ljudet lätt kan försninna i vinden. Men de gjorde ett oerhört bra jobb att få sina röster att bära och samtidigt låta naturliga.
 
 
 
Och utomhusmiljön bidrog verkligen till stämningen. Jag menar en teater som till 90% utspelar sig i en skog en sommarkväll bör väl spelas upp på en scen utomhus en sommarkväll omgiven med blommor och stora träd. Man fick även känslan att man var en del av framträdandet ibland. För scenen och raderna som publiken satt på var av samma material (konstgräs) och skådesåelarna gick även runt bland publiken ibland. Och om man är orolig för språket är det inte alls något hinder, i alla fall inte om man ser den live. Det blir nästan som att lyssna på musik när man hör dem tala eftersom den här så lyriskt skriven just på vers, och med hjälp av deras könslor och sätt att förmedla orden är det inte alls svårt att förstå den.
 
 
 

Kommentarer:

1 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Så himla mysigt! Var inte Hamletkaraktärerna i barnprogrammet gjorda av ballonger som de stack håll på en efter en?

Svar: Ja så var det kanske, vilka var då toarullar?...
Mathilda

2 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Så himla mysigt! Var inte Hamletkaraktärerna i barnprogrammet gjorda av ballonger som de stack håll på en efter en?

Kommentera här: