Inspiration och ett år senare...

 
 
Nu när maj har passerat insåg jag att det var ett år sedan som jag började blogga. Det känns på något sätt som att det var mycket längre sedan för det har hänt så himla mycket under det här året. Och det har verkligen varit ett överväldigande bra år full med äventyr.
 
När jag startade bloggen var jag verkligen inte på någon topp mentalt mässigt. Utom att starta bloggen var delvis ett sätt att bryta min dåvarande rutin och tvinga mig själv att skapa något, framför allt något som jag ville skapa och kunde känna inspiration över. Inspiration var verkligen inte något jag hade i överflöd just då. Men för tillfället så har jag sånt överflöd av inspiration att jag knappt vet vart jag ska ta vägen. Det är verkligen helt underbart och att rent konkret kunna titta tillbaka på perioden av ett år och se allt jag lyckats, se, göra och skapa känns hur bra som helst. Tycker verkligen ständigt att tiden flyger iväg så att få bevis för att jag ändå har lyckats hinna med att uttnyttja tiden till något känns bra.
 
En stor del till att jag är i ett mycket mer inspirerat tillstånd nu än för ett år sedan är för att jag har ett jobb jag blir inspirerad av (och att skriva min C-uppsatts dödade all min inspiation totalt). Så idag tänkte jag dela med  mig av en lista på saker som jag blir inspirerad av för tillfället.
 
 
Jobbet
Att ha ett jobb jag trivs så här bra med, där jag kan känna mig kreativ och kan bli inspirerad av känns verkligen som en lyx. Jag och min kollega brukar jämt visa bilder för varandra och komma med olika ideer, vi tänker sjukt lika och har i stort sett samma typ av smak så att ha någon och bolla ideer med på det här sättet är superkul. Och det känns som att detta är kärnan till min inspiration just nu.
 
 
 
Ett projekt
Förutom jobbet så kommer min inspiration alltid igång om jag har ett större projekt av något slag där jag kan få utlopp för min kreativitet. Just nu är det att jag antagligen kommer flytta in i en ny lägenhet i mitten på Juli. Och jag är så sjukt taggad på att inreda den här lägenheten att jag har lust att springa ut och köpa möbler, krukvöxter och gardiner med en gång! Dock är detta väldigt osmidigt för tillfället så jag får hålla mig i skinnet lite. Men det är faktiskt galet svårt när det bubblar med inspiration i en.
 
Pinterest
Så för att få bukt med mina kliande inredningsfingrar lite grann pinnar jag just nu frenetiskt på Pinterest. Vid det här laget har jag hela layouten färdig (gjorde en modell i the Sims). Men jag använder inte bara Pinterest till min galna inredningsyra utom även till massa andra projekt jag håller på med. Inte minst så har alla mina brudar var sin board. Så det är framför allt väldigt mycket brudbuketter på min Pinterest.
 
 
 
Instagram
Om vi håller oss kvar i den digitala världen ett tag till så är Instagram något av en ny upptäckt för mig. Har aldrig riktigt sett poängen. Men under det senaste halvåret sakta men säkert vågat testa mig på det, och nu är jag helt fast. I början använde jag det bara som ett ställe att konsumera inspiration men nu har jag även börjat posta mina egna bilder. Jag tror att problemet jag hade med instagram var privata ersoner som skapar en fake skrytvärld där inget känns äkta, och detta är något som jag fortfarande inte gillar med appen. Men jag har insett att jag faktiskt kan välja vad jag följer och skapa mitt eget flöde. Därför följer jag till 90% bara florister. Och på samma sätt så har 90% av mina bilder med blommor att göra. För jag ser det som en app för mitt arbete, jag kan följa andra människro i min branch och jag kan också skapa mig en slags online portfolio där andra människor kan följa mig. Tänker inte lägga upp stilleben aktika frukostbilder eller signera något #tacksam.
 
 
 
 
Inspirarande människor
Att kunna träffa och prata med inspirerande människor är ju också en superviktig grej som får det att bubbla i hjärnan. Det mest inspirerande mötet jag gjorde under förra månaden var när jag var och ställde ut på en bröllopsmässa och alla andra som var där både gäster och andra utställare skapade en sådan fantastisk atmorfär att man inte kunde hjälpa att gå där ifrån med ett leende på läpparna och full av ideer. Att lyssna på inspirerande människor även om man inte tröffas i verkligheten faller också under samma kategori. Podcasten Billgren Wood gör mig lika inspirerad varje vecka och nu fattar jag verkligen grejen med Podcaster så tack Julia! Följer också en hel del inspirerande människor på Youtube, Wintergatan, KickthePJ och Marzia är nog de jag känner mig mest inspirerad av för tillfället.
 
 
 
 
Äventyr:
I den här kategorin kan jag knappt skriva något för här hamnar allt det oväntade som man inspireras av och bara upptäcker av en händelse genom nya upplevelser och äventyr. Men det är också ofta det allra viktigaste just för att du inte anade att det existerade och även om många människor kanske sett detta tidigare så känns det för dig som en helt ny upptäckt och det är det magiska och det viktiga.
 
 
Kan någon förklara vad det här är för träd, blommorna ser ut som massa små spöken och jag har aldrig sett något liknande tidigare!
 

Kommentarer:

1 Fanny:

skriven

Näsduksträd! Finns i botaniska igbg med

Svar: Åh tack så mycket!!
Mathilda

Kommentera här: