Kew Gardens

Dagens inlägg är inte så komplicerat. Jag vill baar dela med mig av lite bilder ifrån Kew Gardens. Jag var där i helgen med en kompis och tittade på Orkidé utställningen de har i hyllning för thailänsk kultur och thailänska orkideér. Det var helt fantastiskt färgglatt och så mycket blommor att man knappt kunde titta på allt och ta in det. Min favoritdel var helt klart en tunnel gjord bara av Vanda orkideer!
 
Men orkideerna var bara en del av Kew Gardens, det finns så mycket annat att se på. Vi snubblade även över en konstinstallation av girlanger med torkade blommor som hängde ifrån taket och fyllde ett helt rum. När man gick imellan dem känder det nästan som ett stillastående blomsterregen, så himla mäktigt och effektfullt.
 
Och jag var även i Kew Gardens i oktober så om ni undrar varför det blommar perenner på vissa bilder så är det förklaringen. Även om det är vår i England är inte naturen så knäpp att träden är gröna eller sensommarblommorna har slagit ut. Men jag tänkte att jag kombinerar årstiderna i det här inlägget och bjuder på lite trädgårdsinspiration ifrån Kew Gardens.
 
Några av mina favoriter i parken är Rododendron dalen, Ginko träden och bambuträdgården, Palmhuset, Princess of Wales conservatory, och Trädtoppspromenaden.
 
The Hive är också något som jag uppskattade mycket mer nu när trädgården såg lite tråkig och grå ut utomhus. Det är en enorm metallkonstruktion som är upphöjd något ifrån marken och är formad som en bikupa. Glasgolv, skiftande ljus, och ett hypnotiserande surrande ljus skapar en väldigt udda atmosfär. Och jag läste att ljuset och ljudet inte är inspelat utom det sänds ut i olika mönster efter aktiviteten i en riktig bikupa i närhten. Hela konstverksskapelsen är byggd för att lyfta upp hur viktiga bin och är och det stora problemet vi nu bemöter när pollinerare dör runt omkring i hela världen.
 
Även om det är ganska dyrt att besöka så är det så himla fint, överallt!! Och jag rekommenderar verkligen ett besök hit om du befinner dig i London och har en dag över. Jag har inte besökt några andra trädgårdar i England än så har inte så mycket att gämföra med här. Men kan helt klart säga att det slår alla botaniska trädgårdar osv, som jag har besökt i sverige!
 
Vill också bara nämna att det finns en risk att man går vilse i den här trädgården. Det är verkligen en Engelsk trädgård i sann bemärkelse. För jag tycker att jag har ganska bra lokalsinne och jag vet hur man läser en karta. Men när jag var här första gången och ville utforska parkens alla hörn använde jag min både av karta och skyltar för att hitta rätt, men jag lyckades ändå gå tokfel flera gånger. Det ändåa positiva är att det finns fina saker att titta på var man än går, det tog mig bara mycket längre än väntat att komma rätt!
 
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

ååh...trädgååård... Här är fortfarande ca 5 cm snö. Galet fina bilder, Kew står helt klart på min "vill-besöka-lista!"

Svar: JA nu är det tydligen snö här oxå igen... Men tycker helt klart att vi får ta oss ett besök it nästa gång du kommer och hälsar på! :D
Mathilda

Kommentera här: