Memoirs of a Geshia

"I don't think any of us can speak frankly about pain until we are no longer enduring it"
 
Memoirs of a Geisha
Arthur Golden
 
Betyg: 5/5
 
Tre ord som beskriver boken: Poetisk, Smärtfull, Vacker
 
Några Japanska ord jag lärde mig från boken:
 

Okiya - Hushåll där Geshia lever
Obi - Bandet och knuten som man knyter runt midjan på en kimono och består av flera meter tyg
Danna - En man som ingår ett kontrakt med en Geshia under en längre tidsperiod
Ekubo - Smilgrop, och namet på en typ av riskaka
 
 
Vad som fick mig läsa boken:
Jag har för länge sedan sett filmen och mindes att jag tyckte den var ganska bra. Och i december när jag bodde på airbnb inna jag hade hittat ett mer permanent boende i Brighton hade de en kopia av boken En geshias memoarer så jag började läsa den och tyckte den var superbra. Men jag flyttade ut innan jag hade kommit längre än 50 sidor. Tyckte det var supertråkigt att lämna boken innan jag hade läst färdigt den så blev därför superglad när jag hittade en kopia av den på en second hand bokaffär här i Brighton för några veckor sedan. Och kunde därför äntligen läsa färdigt den.
 
Men emellan att jag var tvungen att lämna boken på Airbnb och att jag hittade ett nytt ex att läsa kollade jag om på filmen för att jag bara mindes vissa delar av handlingen och ville få något form av avslut. Men när jag tittade på filmen den här gången var jag inte ett fan.
 
Jag tycker filmen är superbra så länge Chiyo är barn men när hon blir äldre och börjar jobba som Geshia fokuserar filmen supermycket på en kärlekshistoria som känns lite obehaglig. Och den utelämnar alla viktiga detaljer som gör at man förstår hur de olika scenerna hänger ihop. Boken är verkligen inte en kärlekshistoria även om det finns några olika romantiska intressen i boken. Den handlar mycket mer om livet som Geshia och förhållandet  mellan alla kvinnorna i den här världen. Så jag rekommenderar boken, inte filmen. Men musiken i filmen är dock väldigt bra.
 
Tankar:
Jag tycker att den här boken var helt fantastisk. Sayuri som karaktär har så väldigt fin och intressant berättarröst vilket verkigen är en av de största bidragande faktorerna till att jag gillade boken så pass mycket. Det är också en väldigt intreesant hisstorisk epok att läsa om. Jag kan inte så extremt mycket om japans historia, så det är verkligen intressant att få lite mer inblick i det. Inte minst att få ta del av andra värdskriget ifrån ett perspektiv som utspelar sig i japan och inte USA eller Europa. Men det som jag tyckte var mest intressant med boken var att få lära sig om vad det innebär at vara Geshia och livet de levde. Min största lärdom jag tar med mig är att jag verkligen är glad att jag inte lever i den här världen för det finns inget med att leva som Geshia som lockar mig tillräckligt för att det ska vara värt att stå ut med allt som det kommer med. 
 
Sayuri eller Chiyo som hon heter innnan hon blir Geshia, är bokens huvudperson och hon berättar om sitt liv som Geshia i Gion distriktet i Kyoto under första halvan av 1900-talet. Hon berättar om hur hon såldes av sina föräldrar som nioåring och att detta var det värsta och bästa som hänt henne. En ny värld av möjligheter och lyx öppnades för henne, men det är också en värld där hon inte har några rättigheter. Hon är slav i huset som köpte henne och om hon vill bege sig där ifrån så måste hon tjäna ihop tillräkligt med pengar att beta av skulden som hon är skyldig, och är det samma som pengarna huset betalade för henne, samt hennes levnadskostnader och undervisning. Och ända sättet hon kan tjäna tillräckligt med penga för att göra det är om hon blir Geshia och jobbar för huset som köpte henne. 
 
Smink som innehåller gifter, Kimono som är tunga och åtsittande och består av så mycket tyg att det krävs ev annan människa för att klä på en. Sova med huvudet på en liten pall istället för en kudde eftersom de extravaganta frisyrerna skulle förstöras annars, och att sälja sin oskuld till högsta bjudaren. Detta är några av saker som är en vanlig och självklar del av en Geshias liv. Bilden av en Geshia är total elegans och ett liv av lyx, men sanningen som man får ta del av i boken är att det är ett extremt hårt liv.
 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Hamnar på "att läsa listan", helt klart! Fick äntligen tag på Scarlet så den är före i kön! :)

Svar: Woho! Vad kul du får säga till vad du tycker sedan när du läst den.
Mathilda

Kommentera här: