Sommarklänning av en långkjol

Jag har helt snöat in på loppis-shoppande den senaste tiden så idag blir det ännu ett inlägg om ett klädesplagg jag hittade på loppis och dav en förändring. Men grejen är ju att det finns så mycket olika saker man kan göra för att förändra kläder, till och med på en enkel nivå. Jag tänker mig väl att jag ska skaffa symaskin någon gång och då kan jag göra betydligt mer. Men än så länge tänker jag inte låta det stoppa mig. Och det är supermysigt att sitta och handsy och sitta och lyssna på något (typ en bok, pod, eller musik) eller ha på en bra film eller serie i bakgrunden.
 
Dagens förvandling är verkligen superenkel och behöver inte involvera ett ända stygn. Jag valde dock att folla kjolen på nytt så lite söm blev det.
 
Hittade den här längkjolen på loppis och blev förälskad i materialet och mönstret, vilket helt klart är de två viktigaste sakerna för mig när jag loppisfyndar. Modellen kan jag lätt ändra. Jag ser det lite som att handla tyg till kläder fast halva jobbet redan är gjort.
 
 
 
Egentligen var jag på jakt efter en kjol som jag kunde förvandla till ett par fladdriga sommarshorts och tyckte den här kjolen skulle funka bra till det. Men jag har inte riktigt kommit på hur man syr om en kjol till skorts utan att framsidan ser helt knölig och konstig ut så jag fårnog göra lite reasearch på det (youtube). Och undertiden fick den här kjolen bli sommarklänning istället och det gör mig inget för den blev superfin och jag vet att jag kommer ha på mig den massor i sommar. Och det är ju inte det att det är något fel på kjolen eller andra kläder jag handlar i orginal skick, men jag vet att jag kommer använda de mer ifall jag gör om modellen till något som passar min stil bättre.
 
Det första och viktigaste steget är att klippa av kjolen till en ny längd som passar dig. Jag brukar använda kläder i min garderob som ja gillar att mäta efter. Så plockade därför fram en annan kjol som jag gollade längden på och klippte efter denna. Beroende på vad du har för material i din kjol behöver du kanske inte folla det, men jag valde att göra det på min för att förhindra fransande.
 
Tyget som var i botten på kjolen innan och nu blev över är vad jag använde till toppen. Och det hade ju den här jätte fina borden på sig som jag helt klart ville ta vara på. Botten på kjolen var dess utom slitsad i båda sidorna så istället för en långt tygstycke som var ihoppsytt fick jag kvar två lika stora tygbitar. Det var en sådan perfekt storlek att jag bara vek ner lite på höjden och sedan knöt det på mig både i överkant och nederkant. Här funderade ja på om jag skulle sy fast toppen och kjolen till klänningen i varande, men kom fram till att det är bättre och inte göra det för då kan jag använde dem var för sig. Och när jag har på mig dem tillsammans går de att lägga omlott så pass snyggt att det ändå ser ut som att det är en hel kläning.
 
 
Har insett att det är lite klurigt att ta bilder underprocessen när jag gör sånna här grejer, dels för att jag blir för inne i själva pysslandet och dels för att det går så himla fort så jag rent av glömmer bort det. För här var det verkligen ett klipp i botten och sedan ett par knutar i ryggen på toppen. Så hoppas ni hänger med någorlunda ändå och ursäktar bildkvaliten bättre ljus har jag inte 11 på kvällen

 
Den andra halvan av botten som jag klippte bort fick bli ett hårband!

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Alltå!! Blir så sjukt imponerad igen! Så snyggt! Fattar inte riktigt rygg-lösningen men ser väldigt proffsigt ut på bilderna! :D

Svar: Å tack, hm ja det var lite svårt att förklara får se om jag kan uppdatera med en ny bild :)
Mathilda

Kommentera här: