Oktober favoriter

Känns som jag hann med sjukt mycket i Oktober. Äntligen har jag vart lite mer ledig och heft en del långhelger som jag verkligen sett till att utnyttja på bästa sätt.
 
Höstmarknad På Tjolöholm slott
Skulle få besök ifrån Daniel och Julia första helgen i Oktober men de kosmiska krafterna ville inte sammarbeta. Så på grund av extrem dimma i Södra England blev det flygkaos på Gatwick och deras flyg blev inställt. Vi försökte vårt allra bästa att hitta en plan B för att kunna träffas ändå nu när vi taggat så länge och var lediga på samma gång. Och det slutade med att jag hoppade på ett plan på fredag morgon och flög till Sverige. Och även om alla planerna blev vända upp och ner så blev det en väldigt bra helg ändå. Något av det bästa var Höstmarknaden på Tjolöholm slott. Det var så mycket som hände där på en och samma gång, mat och hantverksmarknad i ladan, steel and timbersport, voltige, får vallande, food trucks, downton abbey utställning på slottet, mm. Vi var där i flera timmar och bara njöt av den mysiga höststämningen. Det är så himla fint på Tjolöholm så det var verkligen perfekta platsen för den här typen av Höstmarknad. Och som om universums krafter ändå jobbade med oss till sist så dyker en annan kompis upp, Olof som bor i Berlin. Kändes lite som att ingen av oss egentligen skulle vara i Sverige den helgen men på samma gång hamnade vi alla på Höstmarknaden på Tjolöhol, livet är konstigt ibland. Svårt att säga vad som var det bästa med dagen här, men det lutar nog mot antingen Downton Abbey utställningen eller att gå runt och provsmaka på allt på marknaden (köpte med mig en trevlig ost som jag smugglade med i tullen). Men jag vet en som 100% skulle säga att steel timbersport var det bästa. Helt enkelt så fanns det något för alla här. Dagens enda negativa var att jag blev stucken av en geting!
 
 
 
Edinburgh
Mitt andra äventyr den här måndagen har jag redan bloggat om ett par gånger men måste ändå nämna det lite snabbt här. Kan inte släppa hur otroligt vackert och mysigt Edinburgh är och det känns som en stad som liksom passar bäst på hösten på något sätt. Man vill att det ska vara lite grått och regningt men också att träden ska spraka med höstfärger som kontrast mot de brunsvarta gotiska byggnaderna. Och det var precis vad jag fick. Kommer helt klart åka tillbaka så snart jag kan, det var någon som tipsade om att det finns en fantastisk julmarknad i Edinburgh. Och det känns liksom inte så långt bort efter som man kan ta tåget.
 
 
 
 
A star i born
Under mitt sverigebesök blev det en tur till bion för att se A star is born och jag blev verkligen positivt överraskad. Det var inte det att jag förvätat mig att den skulle vara dålig men visste inte vad jag skulle förvänta mig mer än att det säkert var några bra låtar. Men wow, först och främst var ju soundtracket fantastiskt har lyssnat på det om och om igen sedan jag såg filmen och sen var även storyn så mycket bättre och starkare än vad jag trott. Det jag tar med mig är att Lady Gaga är en fantastisk skådespelerska och att Bradley Cooper kunde vara rockstjärna!
 
The Hate U Give
Äntligen kom den ut! Har väntat större delen av året känns det som på att denna film ska komma ut på bio. Ända sedan jag läste boken i febriari/mars efter att Julia tipsat om den. En så grymt gripande berättelse om tonåringen Starr som ser sin bästa vän bli skuten av en polis och hur hans död sedan utreds eller snarare inte utreds av polis och blir porträttrerad i media. Jag tycker den hanterar ämnen som orättvisa och rasism på ett väldigt bra sätt och det känns som en bok och film som alla borde se.
 
Alt-J
Sist på listan idag kommer något som jag gjorde i måndags. Kollade på Alt-j live på Royal Albert Hall i London och det var helt fantastist. Jag går på musikal mycket men koncert är något som jag inte går på allt för ofta, glömmer liksom bort att kolla upp var och när band jag lyssnar på är på turne så det blir sällan av. Men för en gångs skull kollade jag upp det och det löste sig så jag kunde gå. Alt-j är ett band jag inte lyssnat på allt för länge ett par år nu tror jag men jag älskar verkligen deras musik, har så många av deras låtar på min spellista. Men det som betyder mest av självklara anledningar är Matilda. Det var första låten av Alt-J jag hörde, på min födelsedag för ett par år sedan när vi körde bil hem en såndär agisk junikväll och Julia och Daniel spelade den för mig. Är alltid så jag kommer minnas den låten. Men att se Alt-j framföra den live och att höra hela publiken sjunga "this is from Matilda" var också ganska speciellt och mäktigt.
 
 
 
Warbreaker
Detta är helt klart min favoritbok som jag läst den här månaden. Tror jag nämde i ett inlägg tidigre i månaden att jag är lite besatt av Brandon Sanderson böcker för tillfället. Men det finns en anledning för det han är den bästa fantasy författaren jag vet för. Han har inte bara skrivit en eller två fantasyserier uten flera stycken, många av den fortfarande pågående. Och de är alla unika men ändå lika bra på något sätt. Sjukt intressanata magisystem och bra karaktärer. I Warbreaker för vi följa två prinsessor men de har båda mycket mer personlighet än steriotypen fantasyprinsessa och de är väldigt olika varandra fast de är syskon. Magisystemet kretsar kring "breath" en substans som kan likna vid en människas själv men som kan ges bort av exemplel religiösa anledningar eller för pengar. För en människa som ägar många Breaths får förmågan att se färger klarare och kan använda sina breaths till att väcka andra föremål till liv.
 
Det är sjukt mycket politiskt och religösa spel inblandade i boken och den är tämligen lång. Men tycker inte man ska avskräckas av att läsa den för det. För den är också skriven på ett lättläst sätt. Detta är nyskrivna böcker så det är inget gammalmodigt svårläst språk. Och karaktärerna vars perspektiv man får läsa ur är alltid intressanta vilket gör att man flyger igenom en bok på 800 sidor. 
 
 
 
Smothies
Sen jag åt en smoothie bowl till frukost två dagar i rad i Skottland på ett sånt där trendigt veganskt cafe har jag blivit helt frälst till Smoothie välden. Det har ju vart sjukt trendigt länge men har aldrig fattat grejen och har inte haft en mixer heller. Men vi köpte en mixer i september för att ha till matlagning och bakning. Och efter jag insåg att smoothie typ är det godaste som finns bestämde jag mig för att testa att göra det själv hemma och nu är jag lite besatt. Inte så att jag gör det varje dag till frukost för det hade blivit lite mycket men några gånger i veckan blir det allt. Ja brukar mixa en banan, frysta bär, och yogurt och sedan toppar jag med granola och ibland mandel eller jordnötssmör. Och det är så himla gott, känns mer som en efterrätt än frukost men det är ju typ nyttigt!
 
 
 
Basker
Sista grejen idag är lite random men jag har blivit besatt av att använda basker den här månaden. Har länge tyckt att det är så himla fint men att det passar bäst på folk med kort eller rakt hår för när jag har provat en basker i butiker så hr jag fort ångrat det eftersom det verkligen inte passar på mitt fluff. Men jag köpte en basker på second hand för 5 kr och tänkte att det inte var mycket pengar ifall jag inte kunde knäcka gåtan men att jag i alla fall kunde testa fler frisyrer i lugn och ro hemma och se ifall det funkade. Och jag lyckades! jag har räknat ut hur jag kan fläta och tämja mitt långa fluff för att jag ska kunna ha på mig basker vilket gör mig så himla glad och jag har haft på mig den varje tillfälle jag han komma på.
 
 

Kommentera här: