September favoriter!

Oj det var inte riktikt meningen att gå i ide i en månad. Men hela september har jag haft en dag ledigt i veckan och den har liksom gått åt till att åter samla energi plus att försöka ha ett liv. Och även om jag typ bara jobbat den här månaden har jag gjort mitt bästa för att göra saker både före och efter jobb också men det har gjort att det inte blev någon tid över till blogg tyvärr. Men här kommer i alla fall en liten repris av vad jag egentligen gjorde förra månaden.
 
Community Allotment:
En av mina lediga söndagar i september besökte jag en kolonilott där en ideell förening odlar och låter vem som helst vara med. På söndagar har dom träff och det är bara att dyka upp. Det finns ett dagsschema men det är väldigt avslappnat och finns mest där för att se till att alla delar av trädgården blir omhändertagen. Så för man ett uppgrad, plockar lite ogräs skördar lite grönsaker, pratar med folk. Och sedan när träffen är slut delar man dagens skörd mellan sig som lön. När jag är här så regnade det en del så del blev att vi spenderade halva tiden med att fika inne i det ena växthuset. Men detta var ändå en så himla mysig grej och helt perfekt för mig som saknar trädgård men inte riktigt har någon möjlighet för det i min lägenhet på andra våningen utan balkong. Och det bästa är ju att det inte blir något krav utom jag kan komma de gångerna som passar mig.
 
Heathers:
Det här var det bästa i september. Inte bara för showen utom för det som hände i kön utanför när jag väntade på att min kompis skulle komma. Det visar sig vara press night så massa kändisar inom musikalvärlden dyker upp och blir fotade. Kan inte säga att jag kände till så många ansikten. Men så dyker Lin-Manuel Miranda upp och jag förvandlas till den ultimata fangirlen. Det finns ingen person som jag hellre skulle träffa och han är helt klart en stor idol för mig. För er som inte ver så är han skaparen bakom musikalen Hamilton, han är verkligen så sjukt talangfull och även en fantastiskt rolig och bra människa. Så att nu ha bilder i min telefon på honom som jag tagit själv känns lite overkligt och att jg stått typ en meter ifrån honom!
 
 
 
Men nu till själva showen Heathers som ju också var helt grym. Carrie Hope Fletcher spelar huvudrollen Veronica. En tjej som inte är den populäraste i skolan men som senare blir adopterad av skolans drottningar tre tjejer som alla heter Heather. Hon inser dock att livet som poulär inte är vad hon trott och att hennes vänner är mer som kollegor än riktiga vänner. Så möter hon den mystiska killen JD och när de "råkar" mörda ledaren av the Heathers, Heather Chandler och sedan får det att se ut som självmord så vänds hela dears High School värld upp och ner. Den här musikalen börjat som ett vanligt High School drama men eskalerar väldigt snabbt och pratar om frågor kring grupp tryck, självmord, problematiken kring att glorifiera självmord och att helgonförklara de som tagit livet av sig. Musikalen är bserad på en kultfilm från 80-talet med Winona Ryder som huvudroll och den har därför väldigt härliga 80-tals kostymer. Carrie som spelar huvudrollen är en tjej som jag följer på youtube sp jag har därför fått se massa vidoes bakom kulisserna ifrån musikalen så jag var därför extra taggad på att se showen och henne live. Tänk att jag skulle få se två av mina stora idoler i verkligheten på samma dag!
 
 
Guld Kompassen:
Jag bestämde mig för att läsa om guldkompassen i september. Såg filmen som barn när den kom ut och blev helt förälskad i världen och efter det ville jag läsa böckerna för filmen slutar med en jättekonstig cliffhanger. Det var så himla länge sedan jag läste böckerna nu att jag typ inte kommer ihåg mer än att jag tycke de var bra. Så kände att det var på tiden att läsa om dem. BBC ska även göra en ny filmatisering i form av en miniserie så tänkte att det kunde vara kul att läsa om den före den kommer ut. Jag vet att jag tänkte redan när jag läste dem förra gången att det var mycket metaforer och symbolik inblandat, speciellt hämtat ifrån bibeln. En del fattade jag men jag kände också att det var mycket som inte betydde något för mig jag var mer intressead av berättelsen och den magiska världen. Men just därför ville jag läsa om dem och se vad jag får med mig den här gången. Har än så länge bara läst första boken och den hade jag bra koll på sen innan så inte så väldigt mycket överraskingar. Men jag är helt klart glad att jag bestämde mig för att läsa om dem för de är verkligen väldigt bra böcker. Och ett av de genomgående teman är kritik över organiskerad religion, hur den ofta blir korrupt och kanske till och med sätter åt sidan sina egna värderingar för att hålla kvar sin makt position. Samt skillnaden mellan barn och vuxna, nyfikenheten, oskuldfullhet, att välja rätt utan större anledning eller motiv än att det är rätt.
 
The dragon Prince:
Netflix släppte en ny serie i spetember som jag slukade i ett. The dragon Prince, den är skapade av samma personer som skrev och skapade Avatar: the last airbender som nog är en av mina favoritserier någonsin. Tänkte säga att den är min favorit animerade serie men det känns inte stort nog. Jag började kolla på Avatar när den sändes på Nicolodeon och jag faktiskt var i rätt målgrupp åldersmässigt. Men jag kan titta på det idag och gilla den lika mycket, värlen, magisystemet och framförallt karaktärerna är helt fantastiska. Så var supertaggade på att se deras nya serie. Den har helt klart samma känsla i animeringsstil, jag gillade också blandningen av karakärer. Min ända kritik är att det var för lite. Det hann inte blir så himla mycket djup i serien för att det inte var så himla många avsnitt, men det var en bra början och jag ser verkligen fram emot nästa säsong.
 
Septemberbada:
I alla fall i början av månaden lyckades jag bada i havet några gånger. Det var ganska folktomt på stranden, men helt ensam var jag inte. Och det var och tror att det fortfarande är på rätt dag ganska skönt att ta sig ett dopp. Bor ju bara 5 min från stranden så det går fort att byta om till varma torra käder sen.
 
 
 
Folk jag inte sett på länge:
Fick träffa två människor jag inte sett på länge i spetember också. Den första är min kusin Rebecca som håller på med mode design och bor i stockholm. Hon kom till London i september för att hon skulle sätta upp sin slutshow från textilhögskolan på London fashion Week. Tycker det är så coolt verkligen! Tyvärr var jag tvungen att jobba så kunde inte gå och kolla på modevisningen, Men jag fick träffa Rebecca i alla fall och det var hur mysigt som helst. Hon hade bara vart i London en gång innan så fick vara lite guide och hjälpa henne med lite olika ärenden hon behöve uträtta för att fixa showen.
 
Sedan träffade jag även Tim, en kompis ifrån Kanada. Han har jag ju inte sett sen jag flyttade hem där ifrån för nästan två år sedan. Men nu har han flyttat till London för att börja på universitetet här. Hur kul som helst att få en av de kompisarna på mycket närmare håll. Och återigen vara lite englands/london guide vilket känns helt fel för jag vet knappt vad jag håller på med själv!
 
Ville även dela med mig av den här bilden från när vi är ute och äter med hela gänget från jobbet i september. Och Ali helt klart sitter på sin rätta blats vid bordets ända.
 
 
Så nu har ni fått veta vad jag haft för mig i september egentligen. Och förhoppningsvis är jag tillbaka nu, oktober har redan vart lite lugnare jobb massigt så jag hinner med lite andra äventyr också!
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Jaaa! Du är tillbaka! :D Sjukt att eu har 5 min till stranden :O Hmm...undrar om Svenska Netflix har the Dragon Prince? Kanske ska spana in det

Svar: Jaa jag ska göra mitt bästa för att inte försvinna igen xD Är superpeppad på blogg nu när jag ha börjat igen. Är ganska säker på att Dragon Prince finns även på svenska netflix så gör det :D
Mathilda

Kommentera här: