Loppis-yra!

Att handla på loppis eller second hand är något som jag älskar mer och mer. Det har smygit sig på mig de senaste åren. Först kändes det bara som en kul skattjakt men nu är det det mest självklara alternativet ifall jag behöver handla något (eller inte). Och innan jag köper något nytt tänker jag alltid ifall jag kan få tag på det på andrhandsmarknaden först. Det finns tre anledningar till att jag gillar att handla second hand, det är i de flesta fall billigare än nyproducerat, man kan hitta unika grejer med själ och som faktiskt är gamla och inte nyproducerat att se gamalt ut, och nummer tre rent etiskt är det ju bättre att handla second hand från ett hållbrhetstänk, saker blir återvunna och jag bidrar inte till massa onögid nyproduktion med allt vad det innebär. Och ifall jag dessutom handlar på en loppis driven av en välgörenhetsorganisation, vilket de allra flesta är här omkring så går ju pengarna jag spenderar dessutom till ett gott ändamål. Kan det bli mer win win.
 
 
Second hand är verkligen en växande trend och Brighton är lite av ett mecka på den fronten, därför känns det inte alls konstigt utom som en självklarhet att kolla second hand först. Sånt som jg tycker om att handla second hand är.
 
Kläder - Jag har i princip en komplett garderob, men det är ju kul att shoppa ibland ändå. Men därför gör jag det second hand, då bidrar jag inte till hela fast fashion industin på samma sätt och det är desutom mycket billigare.
Böcker - Ifall jag inte är ute efter en bok som kom ut väldigt nyligen eller en specifik utgåva av någon bok så kollar jag alltid om jag kan hitta dem i second hand hyllorna. Här kan man i princip hitta alla bästsäljare de senaste åren, klassiker och blandat skräp och guldkorn och du betalar typ en tia per bok.
Inredning - Saker som glasvaser, möbler av trä, krukor, speglar, ramar, burkar, etc. All går att hitta second hand och oftare i mycket finare kvalite för samma pris som något nyproducerat.
 
Älskar att lyssna på podden Billgren-Wood. Och är supertaggad på nya säsongen nu efter sommaruppehållet. i alla fall så är Elsa Billgren som håller i podden tillsammans med Sofia Wood något av en loppisfanatiker. Och i avsnittet som handlade om just loppis och second hand berättade hon att hon definerar sin stil till tre "ledord" för att lättare urskilja på allt man kan hitta på en loppis och lättare kunna bestämma ifall ett föremål passar in hemma eller inte. Detta är inte ett knep som jag har använt tidigare. Men tyckte det var en lite kul tanke ändå och när jag nu flyttade in i en ny lägenhet och fick en chans att inreda mitt sovrum ifrån scratch insåg jag att jag hade tre ledord som definerade min stil och stilen jag ville ha i rummer ganska bra. De är, Bohemiskt-växtus, Engelsk herrgård, och svensk skärgård a la Emma von brömmsen. Det kanske är mer meningar än ord men det var även Elsas och ni fattar grejen ändå. Och även om jag inte medvetet går runt och har detta som mantra när jag handlar grejer och rotar mig fram på en loppis så är det utan tvekan saker som passar in i dessa stiler som jag dras till och letar efter. Så att kunna sätta ord på det är lite kul och gör det faktiskt lite lättare iblnd när man står där med en vas i handen och är osäker på om den är rätt.
 
Så med allt detta sagt så är det nu ganska självklart att jag spenderat en hel del tid på loppis i sommar. Har handlat en hel del men ocskå spenderat ännu mer tid bara genom att leta och kolla vad som finns, för att handla second hand är helt klart mer av en skattjakt och tar längre tid, men det är också det som är halva nöjet. Tänkte nu dela med mig av några av mina absoluta fakoritfynd jag gjort under sommaren.
 
Först upp måste jag bara nämna garderoben och sekretär-byrån som jag köpte till mitt rum. Visde bild på dem till förra inlägget så det kanske blir lite tjatigt men de tar upp en så stor yta i det rum jag spenderar en stor del av min tid och de är verkligen precis vad jag letade efter så var helt överlycklig när jag hittade dem båda i samma affär. Skyndade mig hem för att mäta och se om de fick plats (top tips ha alltid med dig ett måttband på loppis och gärna mått över platser där du letar efter möbler till). Som tur var fick de plats och var väldigt lättad när de fortfarande var kvar nästa dag.
 
Den lilla bokhyllan och vaserna där på är också nya loppisfynd
 
 
Även pall, spegel, kanin och porslinskålar är loppisfynd som jag också är nöjd med men som inte kom med på listan idag.
 
Svartvit 90-tals klänning. Har letat efter just en sån här klänning i en evighet nu. De finns i massor på byond retro som också är en seconhand butik men tycker att de är lite dyra där för att vara just second hand. Så tänkte att jag kan hitta en på loppis istället. Det har dock visat sig vara väldigt svårt. Men så en dag för bara ett par veckor sedan var det som en uppenbarelse när jag såg den i affären. Den passade perfekt och är nu mitt nya favoritplagg och största bonusen va att jag bara betalade £5.
 
Samma spegel som innan, Verkligen tips att leta efter speglar på loppis för det är något som är ganska dyrt som regel och man kan hitta alla möjliga typer och stilar även second hand för en bråkdel av priset.
 
Det är ett litet utrymme mellan fotändan på min säng och väggen och det blev väldigt fort en klädhög. Hade tänkt redan ifrån början att jag ville ha en tvättkorg där, men eftersom det är så himla smalt var jag tvungen att hitta en som passade och så ville jag ju naturligtvis hitta en som passade in med mina ledord. Helst en korg i naturmaterial gärna flätad. Detta är någod som jag inte så ofta ser i secondhand affärerna här i Brighton så var beredd att köpa en nyproducerad. Men så när jag tog mig ett span för någon vecka sen så såg jag en korg som jag precis de jag hade letat efter och som en bonus hade den även ett lock! Mätte och kom fram till att den skulle passa preciiiis. Jag fick trycka ner den lite. Men på samma gång kunde jag vinte vara mer nöjd den var som gjord för mig.
 
En perfekt fit
 
Saknar ännu en vattenkanna men en liten duschflaska i glas har jag till mina växter. Den är ju praktisk och superfin och stämmer dessutom mycketväl in i min stil bohemiskt-växthus. Så den får även vara prydnad i fönstret när den inte används, kostade mig hela £2. Är ju ännu roligare att ta hand om sina växter när redskapen så så fina.
 
Sötaste dushflaskan i världen
 
 
Brukar du handla second hand? Har du gjort några bra fynd i sommar? Och vilka är dina "ledord"? 
 

Kommentarer:

1 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Omg! Måste börja med att korgen du köpte är en glömd del av min barndom. Hade precis en sån inne på toa som jag suttit och borstat tänderna på 100 tals gånger. Fick värsta flashbacken nu xD väldigt fina fynd och älskar ledorden. Har klurat på mina länge men inte riktigt hittat dem än...

Svar: Haha vad kul, då ska jag se till att flytta in den på badrummet när du är här så att du kan sitta där och borsta tänder xD Om jag skulle hitta på dina så skulle jag nog säga Svenskt torp, GRÖNSKA, och Mid-century design klassiker
Mathilda

2 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Omg! Måste börja med att korgen du köpte är en glömd del av min barndom. Hade precis en sån inne på toa som jag suttit och borstat tänderna på 100 tals gånger. Fick värsta flashbacken nu xD väldigt fina fynd och älskar ledorden. Har klurat på mina länge men inte riktigt hittat dem än...

3 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Omg! Måste börja med att korgen du köpte är en glömd del av min barndom. Hade precis en sån inne på toa som jag suttit och borstat tänderna på 100 tals gånger. Fick värsta flashbacken nu xD väldigt fina fynd och älskar ledorden. Har klurat på mina länge men inte riktigt hittat dem än...

4 gornagotnu.blogg.se:

skriven

Omg! Måste börja med att korgen du köpte är en glömd del av min barndom. Hade precis en sån inne på toa som jag suttit och borstat tänderna på 100 tals gånger. Fick värsta flashbacken nu xD väldigt fina fynd och älskar ledorden. Har klurat på mina länge men inte riktigt hittat dem än...

Kommentera här: