Häng med och göm en bok

 
Jag skev ett inlägg tidigare i höst om the Book Fairies och efter att ha blivit förälskad i iden har jag nu haft tid till att bigra till projektet genom att gömma fyra böcker på helt olika hörn av världen. Ohc idag tänkte jag att ni skulle få hänga med på dessa äventyr.
 
Steg ett var skedde hemma och det var att välja ut vilka böcker jag skulle offra till detta. Jag beslutade mig för dessa fyra böcker som jag har läst och jag gillade alla men på samma gång gav dom mig inte ett tillräckligt stort intryck för att jag skulle vilja spara dem på min bokhylla föralltid. Vissa av dessa har jag även från början köpt på loppis så jag har inte investerat några stora pengar i dem vilkat på något sätt gjorde det enklare att skiljas från dem. Och min bokhylla är nog också tacksam att jag gör mig av med böcker som jag inte älskar till hundra procent eller tänkt läsa (eller läsa om) inom en snar framtid för platsen är inte bara liten utom obefintlig i nuläget.
 
 
 
Steg två var sedan betydligt roligare nämligen att pynta och pimpa böckerna. Detta kan man göra hur lätt eller komplicerat som man vill. Men jag tycker det är roligt att packa in presenter och pyssla så jag såg till att ta tillfället i akt. Den viktigaste delen i det här steget är nog att sätta fast antingen ett klistermärke eller bokmärke från Book Fairies där "instruktionerna" står, så att den som hittar boken vet varför det står en övergiven bok där och att hen får ta med sig boken hem.
 
Göteborg: Namnet på boken är hemligt
 
En av de fyra böckerna som jag valde att gömma den här gången var på Svenska så det kändes som en bra ide att hålla mig inom landet när jag lämnade den här boken och när jag var i Göterborg får några veckor sedan passade jag på att ge den ett nytt hem. Det jobbiga var dock att det både regnade och blåste så jag var tvungen att hitta ett gömställe som var under tak men där den på samma gång var synlig. Så till slut hamnade den i hålet på en av pelarna på Kungsportsbron.
 
London: Elizabeth is missing
 
 
Nästa bok hamnade i London, närmare bestämt på Trafalguar Square. London är ju hellt fullt av roliga ställen att gömma böcker men detta var nog ändå en helt optimal plats för här passerar massa människor. Men på samma gång har de flesta som kommer hit lite tid att ta det lugnt och se sig om kring och om de nu har tur få syn på en ny bok. Jag bestämmde mig för att sätta mig på en bänk vid kanten av monumentet där jag hade utsikt över mig bok för att se när någon fick syn på den. Och det tog inte många minuter innan några glade turister gick fram till den och av att dömma från deras ansikten blev de glatt överraskade och för att toppa av de hela och jag antar bevara stunden tog de en massa bilder och selfies på/med boken.
 
Köpenhamn: Hyddenworld
 
När jag spenderade dagen i Köpenhamn för ett litet tag sedan i väntan på mitt flyg senare på eftermiddagen så tog jag tillfället i akt och gömde en bok här också. I parken Kongens Have gick jag förbi det här trädet som med sin välformade knöl bara bad om att få en bok placerad på sig, och det var precis vad jag beslutade att göra.

Lewes: Flight of the silvers
 
 
Den sista boken där här gången fick sitt nya hem på toppen av tornet i Lewes castle. Lewes är byn i England som jag ska börja jobba i den här veckan och när jag gick runt och utforskade mitt nya hem tyckte jag också att det var rätta tillfället att lämna ännu en bok. Och en sådan här strålande dag behövde jag inte ta hänsyn till väder utom kunde med gott samvete placera den på platsen med den bästa utsikten i hela staden. Och förhoppningsvis får sig nästa besökare uppe i tornet en glad överraskning!
 

Kommentarer:

1 Beatrice:

skriven

Vilken fin grej! Funderar genast på ställen jag skulle vilja lämna böcker för någon att hitta och läsa! Har inte hört om detta alls innan, hur har jag kunnat missa det? Åh, blir helt sugen på att göra detta NU!

Svar: Vad roligt! Det var exakt såhär jag reagerade när jag fick reda på det för ett par månader sedan och det är verkligen en så himla rolig grej att göra. Det ända kluriga är att jag inte alltid vill att folk ska se mig när jag lämnar böckerna för det känns som att det förstör lite grann av magin i det hela för den som hittar boken.
Mathilda

2 Ellinor:

skriven

Va rolig grej!! Detta var ju ett helfestlig projekt! Ska komma ihåg detta. Läste för övrigt att du flyttat(?!) till England, det var nyheter. Hoppas iallafall att du trivs och att du berättar mer :)

Svar: Ja jag flyttade hit i måndags så det har hänt väldigt nyligen. Men jag ska definitivt hålla dig uppdaterad! :D
Mathilda

3 Julia:

skriven

Det här är såå coolt! underbart hur du kunde se turisterna som tog selfies med boken xD

Svar: Ja det är det! du får ta och testa du med. Haha ja dom var så himla gulliga att titta på, det gjorde verkligen min dag :D
Mathilda

Kommentera här: