Oatmeal Cookies

Matmässigt lyckades jag planera och packa ganska bra när det gäller vandringen, det ända som jag hade en del kvar av var torkad frukt. Och efter att ha ätit det konstant i en vecka var jag inte så sugen på det längre när jag kom hem och det plötlisgt fanns så många valmöjligheter vad gäller mat. Så till sist kom jag fram till att ända sättet att bli av med dem är att baka något roligt med dem. Efter att ha bläddrat runt i lite receptböcker fick jag inspiration av Roy Fares och blev detta resultatet.

 

Ingridienser:
120g havregryn
100g vetemjöl
120g smör
1 ägg
1/2 tsk bikarbonat
2 tsk kanel
1/2 msk vaniljsocker
125g farinsocker
1 apelsin
2 dl torkad frukt och nötter (jag anväde mig av torkade jordgubbar och vattenmelon, samt hasselnötter)
Några bitar mörk choklad
En nypa salt

Gör så här:

  1. Grovhacka nötter och frukt i lagom stora bitar.
  2. Blanda mjöl, bikarbonat, kanel, salt, och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt havregryn, nötter och frukt.
  3. I en annan bunke, vispa farinsocker och ägg fluffigt. Tillsätt sedan ägget och fortsätt vispa.
  4. Rör ner mjölblandningen och arbeta ihop till en deg.
  5. Avsluta med att ha i skal och saft från apelsinen. Tillsätt eventuellt mer mjöl och havregryn för att få en bra konsistens (smet/degen ska vara ganska kladdig)
  6. Plasta in degen och låt den vila i kylen något
  7. Sätt ugnen på 170g varmluft
  8. Lägg bakplåtspapper på en plåt och klicka ut 20 jämnstora kakor på plåten
  9. Grädde dem mitt i ugnen i ca 10 min tills de fått fin färg
  10. Låt dem svalna och sedan är det bara att möla i sig!
 
 
Dessa kakorna blev supergoda, väldigt saftiga och inte så söta. Så man kan nästan känna sig lite nyttig när man äter dem!

 
 

Kommentarer:

1 Julia:

skriven

Åh det är precis det här jag behöver under perioden mellan att jag kommer innanför dörren efter jobbet och fram tills maten är klar ;) Behöver något att småäta på som jag kan intala mig är nyttigt trots att det är gott :D

Svar: Precis! Och så blir du av med sista nötpåsen från fjällen också, perfekt! :D
Mathilda

Kommentera här: